Pressemeddelelse: Perspektivrig grænsehandelspakke med blot én mangel

13. november 2017

VSOD hilser den nye grænsehandelspakke velkommen, der er en del af en større erhvervs- og iværksætteraftale, som blev indgået i går eftermiddag mellem regeringen, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti.

VSOD’s formand, Michael Holm, udtaler:

- Vi vil gerne kvittere for, at der er blevet plads til en grænsehandelspakke i den store erhvervspakke, som har til hensigt at gøre det lettere at være erhvervsdrivende i Danmark og billigere at være dansker. Det er meget glædeligt. Det er særligt Dansk Folkeparti, der har presset på for en grænsehandelspakke, og det vil vi gerne anerkende.

- Det er først og fremmest klogt at droppe den ellers planlagte indeksering af vinafgiften, så vin som en af de store grænsehandelsvarer ikke beskattes endnu hårdere.

- Så har aftaleparterne givet en lille, men vigtig håndsrækning til de små destillerier, der er ved at opstå i mange dele af landet, og som kan være med til at skabe nye arbejdspladser og udvikling. En ny moderationsordning er rigtig vigtig, ligesom lempeligere sikkerhedsstillelse og fødevarekontrol vil blive taget imod med kyshånd.

- Der er tilmed solide finanspolitiske argumenter for at fjerne afgiften på alkoholsodavand, fordi disse er udsat for både grænsehandel og illegal handel. I implementeringen af dette tiltag er det blot altafgørende, at det sker på en måde, hvor man ikke genindfører den diskrimination af de forskellige typer alkoholsodavand med identisk alkoholindhold, som man havde før 2010.

- Selvom vi som branche er blevet tilgodeset med fornuftige tiltag, undrer det os alligevel, hvorfor der i grænsehandelspakken ikke er fundet plads til en afgiftslettelse på spiritus. Regeringens Saneringsudvalg har lige påpeget, at en spiritusafgiftslettelse vil være en decideret samfundsøkonomisk gevinst, som følge af den skyhøje selvfinansieringsgrad. Det vil sige, at det er den eneste af grænsehandlens magnetvarer, der for et overkommeligt provenu vil kunne bringe masser af omsætning tilbage til de danske butikker ved en sænkelse. Vi håber derfor, at beslutningstagerne vil have en spiritusafgiftslettelse allerhøjest på deres prioriteringsliste, når de næste gang vil bringe grænsehandel og omsætning fra tysk til dansk dagligvarehandel.

For yderligere kommentarer, kontakt:

Michael Holm
Formand for VSOD